گراب GRUB چیست؟

۲۸۱ بازديد

به گزارش وبسایت رایا مگ در باره خرید سرور اختصاصی لینوکس، زمانی که شما یکی از توزیع‌های سیستم عامل لینوکس را بر روی کامپیوتر خود نصب می‌کنید که از قبل بر روی آن سیستم عامل ویندوز نصب شده است، نیاز است که یک نرم افزاری باشد که بتواند این موضوع را مدیریت کند و امکان جابجایی بین سیستم عامل‌های نصب شده را به ما بدهد.

لینوکس و توزیع‌های آن برای اینکه بتوانند به راحتی هنگام روشن شدن کامپیوتر اجرا شوند از گراب GRUB استفاده می‌کند. اگر زمانی بنا به هر دلیلی مشکلی برای گراب GRUB پیش بیاید دیگر این امکان وجود ندارد که توزیع لینوکسی نصب شده بر روی کامپیوتر شما اجرا شود یا به اصطلاح بوت شود. شاید برای شما این موضوع اتفاق افتاده باشد که ممکن است اولین راه حلی که به ذهنتان می‌رسد نصب مجدد توزیع لینوکسی باشد. اما ما یک روش ساده‌تر در این مطلب به شما توضیح داده‌ایم که به راحتی می‌توانید با استفاده از آن گراب GRUB را تعمیر کنید و نیاز به نصب مجدد سیستم عامل نباشد.

گراب GRUB چیست؟

GRUB مختصر شده عبارت GRand Unified Bootloaders است. در واقع در توزیع‌های سیستم عامل لینوکس GRUB یک نوع بوت لودر است که وظیفه آن این است که هنگام روشن شدن کامپیوتر فایل‌های سیستم عامل را اجرا کند تا توزیع لینوکسی بوت شود.

از ویژگی‌های اصلی و مهم گراب GRUB این است که ارتباط بسیار خوب و هماهنگی با بوت لودر سیستم عامل ویندوز دارد. که این موضوع کمک می‌کند امکان این را داشته باشید که بدون هیچ گونه خطایی و مشکلی هر کدام از توزیع‌های لینوکس‌ای را که می‌خواهید در کنار ویندوز بر روی سیستم‌تان نصب کنید.

اگر یک زمانی شما به مشکل گراب GRUB برخوردید، راه بهتری نیز به جای نصب مجدد سیستم عامل برای حل مشکل آن وجود دارد. شما می‌توانید به راحتی GRUB را تعمیر کنید. در ادامه به توضیح یکی از ساده ترین راه های آن می پردازیم.

روش رفع مشکل گراب GRUB به کمک برنامه Boot Repair

اگر زیاد به دستورات ترمینال لینوکس آشنایی ندارید سیستم عامل لینوکس یک نرم‌افزار گرافیکی برای شما قرار داده است که به راحتی می‌توانید با استفاده از آن بدون هیچ گونه دانش خاصی به تعمیر گراب GRUB بپردازید.

برای دسترسی به آن نیاز است که مجدد وارد محیط نصب توزیع لینوکسی خود شوید. می‌توانید این کار را با استفاده از یک فلش مموری USB و یا سی دی که فایل‌های مورد نیاز نصب توزیع لینوکس بر روی آن قرار دارد را لود کنید.

در صفحه نصب توزیع لینوکسی خود وارد مراحل نصب آن نشوید بلکه بر روی گزینه کلیک کنید که شما می‌توانید به صورت زنده توزیع مورد نظر خود را قبل از اینکه به نصب آن بپردازید مشاهده کنید و از امکانات آن استفاده کنید. معمولاً این دکمه به صورت Try… می‌باشد که به جای… نام توزیع لینوکسی شما قرار گرفته است.

به این نکته دقت کنید که قبل از تعمیر گراب نیاز دارید که سیستم خود را از طریق Wi-Fi اینترنت متصل کنید.

مراحل نصب نرم‌افزار Boot Repair بر روی توزیع‌های لینوکسی

به طور پیش فرض نرم‌افزار Boot Repair بر روی توزیع‌های لینوکسی نصب نیست و شما نیاز دارید که آن را از طریق ترمینال نصب کنید.

وارد ترمینال توزیع لینوکس مورد نظر خود شوید. می‌توانید در منوی سرچ عبارت Terminal را وارد کنید و یا اینکه کلید‌های ترکیبی Ctrl + Alt + T را بفشارید.

دستور‌های زیر را به ترتیب در ترمینال وارد کنید.

1- sudo apt-add-repository ppa: yannubuntu / boot-repair

2- sudo apt-get update

3- sudo apt-get install-boot-repair

با اجرای این دستورات نرم‌افزار Boot Repair نصب می‌شود. کافیست در ترمینال عبارت boot-repair را تایپ کنید تا این نرم‌افزار اجرا شود.

در این نرم‌افزار دو گزینه وجود دارد:

Recommended Repair

Cerate a Bootinfo summary

ما پیشنهاد می‌کنیم که بر روی گزینه اولی کلیک کنید که با استفاده از تنظیماتی که خود نرم‌افزار تشخیص دهد حل مشکل GRUB سیستم شما بپردازد.

در هنگامی که نرم‌افزار Boot Repair در حال تعمیر GRUB است ممکن است که پنجره‌ای باز شود و از شما بخواهد که یکسری از دستورات را در ترمینال خود وارد کنید. پس کافیست هر دستوری که به شما پیشنهاد داده است را کپی و در ترمینال وارد کنید.

پس از این که کار نرم‌افزار به پایان رسید کافیست که سیستم خود را مجدد اجرا کنید و شاهد آن باشید که GRUB با موفقیت تعمیر شده و به راحتی بوت می‌شود.

سخن پایانی

در این مطلب به این موضوع پرداختیم که اگر سیستم عامل لینوکسی شما به دلیل اینکه دچار خرابی گراب GRUB شده باشد و امکان بوت شدن آن وجود نداشته باشد چگونه بتوانید به راحتی GRUB را به کمک برنامه Boot Repair تعمیر و مجدد سیستم‌عامل خود را بوت کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.