طرز تهیه خورش سبزی خوش رنگ و خوش طعم

۵۳۵ بازديد


فر کورمه سبزی

خورش قورمه سبزی یکی از پرطرفدارترین خورش های ایرانی است که تاریخچه آن بین ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سال پیش باز می گردد. خورش قورمه سبزی یکی از اصیل ترین غذاهای ایرانی است که در اکثر نقاط کشورمان با دستور پخت خاصی تهیه می شود. البته در برخی شهرها این خورش را با مواد دیگری تهیه می کنند که تفاوت چندانی با هم ندارند، مثلاً به جای استفاده از لوبیا قرمز از لوبیا چیتی و در برخی جاها به جای استفاده از سبزیجات آب پز معمولی، کوهی معطر و محلی استفاده می کنند. آنهایی که سبزیجات استفاده می شود. . با موادی که در این دستور وجود دارد می توانید برای 4 نفر خورش سبزی تهیه کنید. اگر می خواهید کمتر یا بیشتر خورش درست کنید، مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با راهنمای آشپزی خورش سبزی همراه پارسی دی باشید.

مواد لازم برای خورش سبزی 4 نفره

1 عدد پیاز بزرگ

3 عدد لیمو عمانی

200 گرم لوبیا قرمز

500 گرم سبزیجات خورشتی

گوشت خورشتی 400 گرم

روغن مایع به مقدار لازم

نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه سوپ سبزیجات

مرحله اول: لوبیا را آماده کنید

برای جلوگیری از یبوست بعد از خوردن لوبیا سبز آب پز و سهولت در پخت لوبیا، باید لوبیا قرمز را یک شب قبل از خواب در یک قابلمه آب خیس کنید و در صورت امکان دو یا سه بار آب آن را عوض کنید. علاوه بر کاهش تورم لوبیا قرمز، پخت لوبیا را آسانتر و سریعتر می کند.

مرحله دوم: پیاز و گوشت را کبابی کنید

برای پخت، ابتدا پیاز را پوست گرفته و ریز خرد کنید. یک تابه مناسب را گرم کنید و مقداری روغن در آن بریزید. وقتی روغن داغ شد مقداری زردچوبه و پیاز خرد شده را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا پیازها نرم شوند. گوشت و پیاز را با هم مخلوط کرده و به پخت پیاز ادامه دهید تا همه قسمت های گوشت تغییر رنگ دهد و تقریباً پخته شود.

مرحله سوم: لوبیا قرمز را بپزید

تابه کوچکی را روی حرارت قرار دهید و در آب بریزید و حرارت را زیاد کنید تا آب به سرعت بجوشد سپس لوبیا قرمز را به مدت 15 دقیقه در آب در حال جوش قرار دهید تا رنگ آن گرفته شود. اگر این کار را نکنید رنگ قرمز اصلی می تواند رنگ خورش را کدر کند.

مرحله 4: لوبیاها را اضافه کنید

بعد از آن لوبیا قرمز را بشویید و به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید. لوبیا قرمز و مخلوط گوشت و پیاز را سرخ کنید سپس چند لیوان آب جوش در تابه بریزید و گوشت و حبوبات را با حرارت ملایم بپزید.

مرحله 5: سبزیجات را اضافه کنید.

در مرحله بعد سبزی های خورشتی را بعد از تمیز کردن و شستن ریز خرد کنید. سبزیجات را جداگانه با کمی روغن در ماهیتابه مناسبی بریزید و تفت دهید تا سبزیجات سرخ نشوند. هر چه رنگ کلم تیره تر باشد خورش تیره تر می شود.

البته آشپزی می تواند خورش زیباتری درست کند، اما تمام ویتامین ها و مواد معدنی موجود در سبزیجات را از بین می برد. بعد از اینکه سبزی ها خوب تفت خوردند، آنها را به قابلمه اضافه می کنیم. در این مرحله کمی فلفل سیاه و نمک به خورش اضافه می کنیم.

مرحله ششم: آب سبزیجات را بپزید

اگر در مراحل اولیه پخت خورش نمک اضافه کنیم، گوشت بیشتر می پزد. یک لیمو عمانی را باید با چنگال سوراخ کنید و در یک لیوان آب قرار دهید تا تلخی آن گرفته شود و خورش تلخ نشود یا می توانید لیمو عمانی را از وسط نصف کنید و دانه های لیمو را بردارید. آن را در یک لیوان با آب ولرم بریزید و یک قاشق روی آن بگذارید تا کاملا خیس شود. بعد از چند بار جوشاندن سبزی، لیمو عمانی را اضافه می کنیم. حالا باید خورش را کنار بگذاریم و آماده سرو شویم. هر چه خورش بیشتر روی حرارت کم بماند بهتر است. اگر خورش را قبل از تمام شدن سرو کنیم، آب خورش از مواد دیگر خورش جدا می‌شود و مزه خوبی به آن نمی‌دهد.

نکاتی در مورد پخت سوپ سبزیجات

روغن را به ماهیتابه اضافه کنید

برای اینکه روغن را به درستی به آبگوشت اضافه کنید، باید نکاتی را در نظر گرفت. یکی از این نکات این است که سبزی ها را خوب سرخ کنید و نکته دیگر این است که در پایان پخت یک تکه یخ در خورش قرار دهید. این کار به سبزیجات سرخ شده ضربه وارد می کند و به کاهش خورش کمک می کند.

خورشت سبزی

سبزیجات پخته شده برای کورما شامل اسفناج، شنبلیله، پیاز، گشنیز و آجوین است که به راحتی می توانید از سبزی فروشی تهیه کنید. تره زیاد در سبزیجات بوداده سوپ را تند می کند و شنبلیله زیاد در سبزیجات برشته باعث تلخی سوپ می شود.

طرفداران دستور پخت خورش لذیذ سبزیجات غلیظ و شناخته شده

سبزی خورش سبزی هر چه ریزتر باشد بهتر است وگرنه خورش هرچقدر روی گاز بماند جا نمی افتد.

هنگام سرخ کردن سبزیجات، مهم است که روغن اصلی را با اضافه کردن سبزیجات اضافه کنید و هم بزنید تا سبزیجات به خوبی در روغن سرخ شوند.

بعد از پخت یا تفت دادن می توان حبوبات و سبزیجات را به گوشت اضافه کرد.

برای تهیه سوپ سبزیجات بهتر است از سبزیجات تازه استفاده کنید.

هرچه آب سبزیجات کم تر و غلیظ تر باشد، بهتر است.

برای تهیه این سوپ بسته به ذائقه و منطقه خود می توانید از لوبیا چیتی یا لوبیا سفید استفاده کنید.

برای تهیه خورش کورما بهتر است از گوشت گوسفندی استفاده شود.

برای روغن و تن بیشتر بهتر است از عصاره قلم استفاده کنید.



اطلاعات بیشتر: https://bepazeem.com/recipes/طرز-تهیه-خورش-قورمه-سبزی-جا-افتاده/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.