تومور مغزی - چیست؟

۶۵۸ بازديد

 

در عین حال، در بسیاری از اوقات، وضعیت سلامت و سابقه بیماری ها و یا سرطان های قبلی و همزمان فعلی بیمار نیز در تعیین سیر بیماری و مدت زمانی که بعد از تشخیص تومور فرد بیمار زنده می ماند دخیلند. میزان کشندگی و خطرناکی تومور مغزی بسته به نوع هر تومور، علایم و عوارضی که ایجاد کرده، وضعیت سلامت قبلی و فعلی بیمار، و نیز محل و ضایعات تومور متفاوت است. با انجام آزمایشهای تخصصی مانند بیوپسی تومور مغزی ، وضیت سلولهای مغزی درگیر، بررسی شده و متخصص آسیب شناس میتواند نوع تومور، احتمال رشد و شدت خطر و آسیب را تعیین کند. اولین سؤالی که برای مبتلایان به تومور مغزی پیش میآید، شدت خطر و همچنین کشنده بودن آن است. شاید در این قسمت از مقاله این سؤال برای شما پیش بیاید که آیا تودههای خوش خیم به بدخیم تبدیل میشوند یا خیر؟ پیش از این پاسخی کلی برای این سؤال مطرح کردیم و در ادامه قصد داریم به شرح مختصری در ارتباط با انواع تومور و میزان آسیب رساندن آنها به بدن انسان بپردازیم.

از طرف دیگر عدم تعادل و تغییرات در هورمون های جنسی شانس ابتلا به این بیماری را افزایش می­دهد.احتمال بروز تومور مغزی در اشخاصی که بر اثر تصادف ویا سقوط به سرشان ضربه وارد شده است زیاد است. به همین دلیل، در معنای وسیع، تومور مغزی که در نوروفیبروماتوز نوع 1 و 2 رخ میدهد. برخی از تومورهای مغزی بدخیم (سرطانی) هستند، در حالی که برخی دیگر غیرسرطانی و یا اصطلاحاً خوشخیم هستند. تشخیص و درمان تومور مغزی در کودکان دارای یک پروسه مخصوص به خود است، به همین دلیل بارها مواردی از بهبودی کامل دیده شدهاست. صحبت های نامفهوم و متراکم ممکن است ناشی از تومور در قسمت های مخصوص سخن گفتن در مغز یعنی، لوب گیجگاهی یا آهیانه ای باشد. سردرد علتهای مختلفی داره؛ از اضافه وزن گرفته تا اختلال در هورمونها. این نوع از تومور بسیار نادر بوده روند رشد آن بسیار آهسته بوده و بسته به محل تومور در مغز قابل درمان نیز هست. اگر تومور بسیار بزرگی در مغز وجود داشته باشد ممکن است سردردهای شدید ایجاد شود اما معمولا نشانه اولیه ای نیست که در افراد ظهور میکند.

آیا تومور مغزی در کودکان قابل درمان است؟ مشکلاتی مانند سکته مغزی ، ناهنجاریهای شریانی و… این ناهنجاریهای سلولی به دلیل خطایی است که منجر به جهش ژنتیکی خود سلولها میشود، بنابراین رشد و تکثیر آنها با سرعتی سریعتر از سرعت طبیعی که روی سلولهای سالم تأثیر میگذارد، میشوند. با اینکه این عارضه با تومور مغزی بسیار متفاوت است اما مسئله مهم درباره سودوتومور سربری یا تومور کاذب چشمی مرحله تشخیص و درمان به موقع آن است، تومور کاذب چشمی اگر درمان نشود میتواند منجر به مشکلات دائمی مانند از دست دادن بینایی شود. متخصص مغز و اعصاب پس از بررسی علائم درمان های لازم را تجویز خواهند کرد و در صورت وجود علائم بینایی احتمالا شما را به یک متخصص چشم متبحر نیز ارجاع خواهند داد. اگر بخواهیم فراوانی ارائه را بهعنوان مرجع در نظر بگیریم، شایعترین ضایعات بدخیم در مغز متاستازها هستند. اشکال احتمالی تومور مغزی متعدد است و میتواند همه گروههای سنی را تحتتأثیر قرار دهد.

اگرچه برخی از انواع تومورهای مغزی عمدتاً کودکان و نوجوانان را تحتتأثیر قرار میدهند (مانند مدولوبلاستوما)، اغلب بیماریهای نئوپلاستیک بزرگسالان و افراد مسن را تحتتأثیر قرار میدهند (با اوج آن بین 60 تا 80 سال). درباره انواع تومورهای مغزی باید گفت که تومورهای مغزی خود به دو دسته تقسیم میشوند. نمیتوان به طور قطع گفت که شانس یک بیمار در زنده ماندن چقدر است اما مواردی مشاهده است. پیدایش توده در شرایط جسمانی متفاوتی شکل میگیرد که میتوانیم به فاکتورهایی مانند ژنتیک، قرار گرفتن در معرض اشعه، تولید و رشد سلولهایی خاص در مغز، سرایت سرطان از دیگر بخشهای بدن به مغز و… نکته مهم در وجه تمایز انواع تومور اولیه و ثانویه، سرایت آثار بیماری از سلولی سرطانی به بخشهای دیگری از بدن است. در آناتومی پیچیده و شگفت انگیز مغز، بخشهای مختلفی وجود دارد که هر کدام از آنها مسئولیت ساختار و عملکرد سیستمهای عصبی را برعهده دارند. با این حال تبدیل تومور مغزی غیر سرطانی به تودهای بدخیم، در موارد بسیار نادری رخ میدهد. بسیار مهم است که بتوانیم به درستی علائم تومور مغزی را بشناسیم تا بتوانیم در صورت مشاهده این علائم و عوارض برای تشخیص دقیق و به موقع، به سرعت به نزد بهترین جراحان مغز و اعصاب مراجعه نماییم.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.