ارتودنسی سنگ های قیمتی برای چه کسانی مناسب است؟ + بررسی وظایف اصلی ارتودنسی با سنگ های قیمتی

۳۳۴ بازديد


ارتودنسی ممکن است در هر سنی برای اصلاح ناهنجاری های ارتودنسی ضروری به نظر برسد، اما به دلیل طولانی بودن درمان ارتودنسی، متخصص ارتودنسی و بیمار باید در انتخاب نوع، رنگ و نوع ارتودنسی دقت کافی داشته باشند. در این مقاله می خواهیم یکی از مهم ترین قسمت های فک بند را به طور کامل توضیح دهیم، این قسمت نگین بریس فکی یا براکت ارتودنسی است.

نگین ارتودنسی چیست؟

روکش های ارتودنسی یا براکت های ارتودنسی از قطعات مربعی شکل فلز، سرامیک و ... ساخته می شوند که با استفاده از چسب مخصوص ارتودنسی به دندان ها چسبانده می شوند.

چسب ارتودنسی Gem

استحکام چسب ارتودنسی به گونه‌ای تنظیم می‌شود که در حین تغذیه، در انتهای درمان و در هنگام برداشتن سنگ، هیچ آسیبی به دندان‌ها وارد نشود و به همین دلیل باید در طول درمان از آن اجتناب کنید. او از جویدن غذاهای سفت مانند ته دیگ، میوه ها و ... به شدت پرهیز می کرد.

نگین های ارتودنسی

پس از اتمام ارتودنسی، متخصص نگین ها را از سطح دندان جدا می کند و چسب باقی مانده را از سطح دندان جدا می کند و دندان پولیش می شود.

وظایف اصلی ارتودنسی جواهرات چیست؟

یکی از وظایف مهم زیورآلات دندانی این است که اقلام مختلف را به دندان ها بچسبانند، جواهرات موجود در دندان، دندان ها به عنوان دسته عمل می کنند، از طرف دیگر جواهرات در دندان ها، دندان ها به دندان ها چسبانده می شوند و آنها را به موقعیت صحیح برای هر کدام هدایت می کند. دندان بسته به نوع دندان، نگین های مخصوصی طراحی می شود. برخی از دندان ها دارای قلاب و برخی دارای شیارهایی هستند که نخ دندان از آنها عبور می کند.

ارائه انواع بریس یا نگین های ارتودنسی

هر دندان دارای یک براکت مخصوص است که متناسب با آناتومی سطح دندان است و با زاویه خاصی وارد می شود. برخی از براکت ها دارای قلاب یا قلاب هستند و هر براکت دارای شیاری است که سیم ارتودنسی درون آن قرار می گیرد. امروزه به لطف پیشرفت های صورت گرفته در درمان ارتودنسی و دستگاه های مورد استفاده در این درمان، انواع مختلفی از بریس ها وجود دارد.

حلقه های فلزی سنتی

بریس های این نوع که اولین نوع بریس های مورد استفاده در درمان ارتودنسی هستند از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند و گاهی اوقات همراه با تیتانیوم استفاده می شوند. بریس های فلزی رایج ترین نوع بریس ها هستند. دستگاه های ارتودنسی سنتی شامل براکت های کوچکی هستند که به دندان ها متصل می شوند و براکت هایی که روی دندان های آسیاب قرار می گیرند.

دکمه های الاستیک، حلقه های O و سیم ها را روی بست های فلزی نگه می دارد. یکی از مزایای بریس های فلزی این است که به کودکان این فرصت را می دهند تا جواهرات ارتودنسی خود را به رخ بکشند.

لباس های سنتی

بریس های فلزی سنتی رایج ترین نوع بریس ها هستند و امروزه راحت تر از همیشه هستند. بریس های فلزی از فولاد ضد زنگ درجه یک ساخته شده اند که می توانند دندان های شما را با بریس های فلزی و سیم های کمانی صاف کنند. با بریس های فلزی می توانید نوارهای الاستیک رنگی (بندهای لاستیکی) برای لبخندی منحصر به فرد و رنگارنگ اضافه کنید.

هم ترازی را پاک کنید

ترازهای شفاف سینی های اکریلیک نامرئی، قابل جابجایی و راحت هستند که دندان های شما را مانند بریس ها صاف می کنند. الاینرها نه تنها نامرئی هستند، بلکه قابل جابجایی نیز هستند، بنابراین می توانید در طول درمان هر چه می خواهید بخورید و بنوشید و مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مشکل کمتری دارند.

زیورآلات ارتودنسی

الاینرها راحت هستند و هیچ فلزی ندارند که در طول درمان به دهان شما آسیب برساند.

بریس های سرامیکی

بریس های سرامیکی از مواد شفاف ساخته شده اند، بنابراین کمتر از بریس های فلزی روی دندان های شما دیده می شوند. به همین دلیل، بریس های سرامیکی عمدتاً در بیماران نوجوان و بزرگسالی که نگرانی های زیبایی دارند استفاده می شود. درباره درمان های خانگی دندان درد در کودکان بیشتر بخوانید. اگرچه از نظر بصری اهمیت کمتری دارند، اما بهداشت دهان و دندان نیاز به توجه بیشتری دارد زیرا بریس های سرامیکی بزرگتر و شکننده تر از فلزی هستند. به همین دلایل اغلب از بریس های سرامیکی روی دندان های پایین استفاده می شود.

صاحب زبان

بریس های لینگوال پشت دندان ها پنهان می شوند و هنگام لبخند زدن نامرئی هستند. بریس های لینگوال 100% با شکل دندان های شما سازگار هستند و فقط برای شما ساخته شده اند. بانداژها یک گزینه عالی برای ورزشکاران، مدل ها، بازیگران، نوازندگان برنج و افراد مسن هستند.

براکت های خود لگزیگ

بریس های اختصاصی Legzig از همان موادی ساخته شده اند که بریس های سنتی ساخته شده اند. با این حال، بریس های خود باندینگ نیازی به استفاده از الاستیک ندارند، به این معنی که اصطکاک کمتری روی دندان ها قرار می گیرد. بریس های خود لگزیگ دارای براکت های فلزی، سرامیکی یا شفاف هستند. آنها به اندازه بریس های فلزی هستند، اما به جای کش، از یک گیره مخصوص برای کمک به نگه داشتن دندان های قوس دار استفاده می کنند. بریس ها می توانند میزان استرس وارد شده به دندان را کاهش دهند. الاستیک های رنگی برای استفاده با این بریس ها توصیه نمی شوند زیرا مزایای این نوع بریس را خنثی می کنند. اگر می‌خواهید روی بریس‌های خود رنگ‌بندی کنید، دنده‌های خود چسب توصیه نمی‌شوند.

علت از بین رفتن سنگ های ارتودنسی چیست؟

در مرحله اول پس از برداشتن نگین ارتودنسی، لازم است با متخصص ارتوپد فک و صورت تماس گرفته و از او در مورد وضعیت لازم بپرسید که آیا لازم است او را ببینید یا منتظر بمانید. GEM در ارتودنسی منجر به حرکت تدریجی دندان ها برای رساندن دندان ها به موقعیت صحیح خود می شود و نیروی ملایمی به آن ها وارد می کند، اگر نیرویی به دندان وارد نشود به تدریج به وضعیت قبلی خود باز می گردد و در نتیجه نگین ها باقی می مانند. طولانی تر در دهان بیمار، بنابراین دوره درمان ارتودنسی طولانی تر می شود

در صورت شکستن جواهرات ارتودنسی اقدامات احتیاطی لازم را بررسی کنید

اولین قدم این است که با متخصص ارتودنسی تماس بگیرید و وضعیت را برای او توضیح دهید تا مشخص شود که آیا لازم است فوراً او را ببینید یا اینکه بیمار می تواند صبر کند. بریس های ارتودنسی منجر به حرکت تدریجی دندان برای نگه داشتن و تنظیم آرام دندان ها در موقعیت صحیح می شود.

اگر نیرویی به دندان وارد نشود، به آرامی به موقعیت اولیه خود باز می گردد. این امر باعث می شود تا جواهرات برای مدت طولانی تری در دهان بیمار باقی بمانند و در نتیجه مدت درمان ارتودنسی طولانی تر شود.

کاربرد فولاد ضد زنگ در براکت های ارتودنسی چیست؟

در دهه 1970، استفاده از فولاد ضد زنگ به جای طلا و نقره، بخشی از پیشرفت دندانپزشکی مدرن بود که برای ساخت براکت ها استفاده می شد. برای اطلاعات بیشتر البته می توانید مقاله دندانپزشک تجربی چیست؟ فولاد ضد زنگ به آرامی در دهه 1960 محبوبیت پیدا کرد، اما تا اواسط دهه 1970 بود که دندانپزشکان شروع به استفاده از این ماده در درمان دندان کردند. فولاد ضد زنگ هم بیماران و هم کار دندانپزشکان را متقاعد کرده است. بیماران خوشحال بودند. زیرا قیمت استفاده از بریس کاهش یافته و دندانپزشکان در مزیت هستند. چون بسیار انعطاف پذیر بود و به راحتی شکل می گرفت.

حرف پایانی

در این مقاله با ارتودنسی ناگیندر آشنا شدید. کاربردها و وظایف آن نیز محقق شد. اگر سوال یا نظری دارید در نظرات مطرح کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ دهیم.

مطالعه از رفرنس: https://realtimedentist.com/1401/12/متخصص-ارتودنسی-دندان-در-تهران/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.